Viverion – Jaarverslag 2021

0
680

In 2021 kregen 358 woningen van woningcorporatie Viverion een (of meer) nieuwe bewoner(s). 86% van deze woningen (309) biedt huurders een maandelijkse huurprijs uit de laagste 2 huurprijscategorieën: tot € 442,46 (78) of hoger tot € 633,25 (231). Nieuwe huurders in de overige 51 woningen betaalden een hogere huur, maar nog steeds onder de liberalisatie(=huursubsidie)-grens van € 752,33. Boven die grens werden in 2021 geen huizen verhuurd. De gemiddelde maandhuur van een woning van Viverion was in 2021 € 515 en dus lager dan de landelijk gemiddelde huurprijs van € 561(*). De huurtoeslag waar huurders in 2021 voor in aanmerking kwamen, gaat daar voor de huurders nog vanaf.De cijfers zijn representatief voor het huurbeleid. Directeur-bestuurder Tonita Garritsen hierover: “Viverion is een sociale woningcorporatie. We verhuren woningen voor mensen met een smalle beurs en vinden de betaalbaarheid van de woningen erg belangrijk. Inclusief de jaarlijkse huurverhoging vragen we voor 90% van al onze woningen dus een relatief lage huur. Deze focus op betaalbaarheid hebben we in 2021 samen met de huurdersorganisaties in ons werkgebied geformuleerd in gezamenlijk huurbeleid en vastgelegd in een convenant. Voorheen gaven de huurdersorganisaties hun advies als het huurbeleid al was opgesteld. Nu maken we het samen. Dat bundelt de krachten!”

Een vrijgekomen woning werd na loting gemiddeld 2,5 keer aan een woningzoekende aangeboden alvorens te zijn geaccepteerd (acceptatiegraad). Woningzoekenden zochten gemiddeld 8 maanden voordat zij een geschikte woning vonden. Lochem (9,6 maanden) kende de hoogste actieve zoekduur, Rijssen-Holten de laagste (6,1 maanden).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in