Gemeente Hof van Twente heeft de juni-editie van de nieuwsbrief ‘Ons Buitengebied‘ verstuurd. Daarin spreekt wethouder Bart-Jan Oplaat in een voorwoord zijn waardering uit voor de agrarische ondernemers in de gemeente, maar erkent ook de zorgen over de aanhoudende stroom aan maatregelen vanuit Den Haag. Zijn motto voor de komende vier jaar is: Anpakk’n met mekaar.
De nieuwsbrief besteedt aandacht aan het stikstofpakket waarover het kabinet op 26 juni een besluit neemt. Agrariërs met vragen kunnen contact opnemen met de gemeente.
Verder informeert de nieuwsbrief over verschillende subsidieregelingen van de provincie Overijssel, waaronder een hectarevergoeding voor weidegang, een regeling voor het omvormen van een veehouderijlocatie naar een NSW-landgoed en de Subsidieregeling extensivering melkveehouderij. Die laatste regeling loopt van 1 juni tot en met 29 juli 2026 en biedt melkveehouders een vergoeding van gemiddeld € 1.606 per melkkoe bij het houden van 10 tot 20 procent minder vee gedurende drie jaar.
Inwoners van Hof van Twente kunnen deze zomer met korting bomen en plantmateriaal kopen. Voor inwoners in het buitengebied kan de korting oplopen tot € 1.000, voor bewoners binnen de bebouwde kom tot € 500. Inschrijven kan van 24 juni tot en met 24 juli.
Buurtschappen kunnen een bijdrage van maximaal € 5.000 aanvragen voor vergroeningsplannen. Deze regeling loopt tot 30 september 2026.
De nieuwsbrief meldt verder dat schoolklassen uit de gemeente boerenbedrijven hebben bezocht in het kader van de week van de gezonde jeugd. Ook stelt nieuwe medewerker Marc Dijkerman zich voor. Hij werkt sinds maart in het team plattelandsontwikkeling.
Eigenaren van erven in het buitengebied kunnen kosteloos gebruikmaken van een Erfcoach, een onafhankelijke sparringpartner die meedenkt over de toekomst van het erf en de bedrijfssituatie.


