H.v.t. _ In de raadsbrief “beantwoording vragen van D66 m.b.t. treintariefstijging” staat dat de reden dat de scholierentarieven worden gelijkgetrokken met de reguliere tarieven is een einde te maken aan leeftijdsdiscriminatie in het openbaar vervoer.Doel van het nieuwe tarievenhuis is om de reizigers die vaker en /of verder reizen meer korting te verlenen, de spits te ontlasten en korting te verlenen op basis van keuzes in plaats van omstandigheden. Daarbij moeten de keuzes eenvoudig en overzichtelijk te maken zijn. En voorafgaand aan het invoering is via een model gecontroleerd of bepaalde groepen reizigers onacceptabel duurder uit zullen zijn. Dit bleek toen niet het geval. Gevolg hiervan is dat het hoge kortingspercentage in principe voor iedereen beschikbaar is, maar dat dit alleen aantrekkelijker is voor reizigers die heel veel en heel ver reizen. Scholieren moeten wel de normale prijs betalen voor OV ipv een prijs vóór de nieuwe regeling die neerkwam op meer dan 66% korting. Onbedoeld effect was dat scholieren met een bussterabonnement Goor – Hengelo geen gebruik meer konden maken van trein verbinding Goor- Hengelo met dit abonnement, terwijl dit eerder wel mocht. Dat betekent dat de ouders geconfronteerd worden met de verhoging van tarieven van een bus naar een treinabonnement. Uit onderzoek ging het om +/- 20 reizigers die te maken hadden met onacceptabele verhoging. Om dit dubbele effect te compenseren is vanuit de Provincie een compensatieregeling getroffen van 200 euro korting op een jaarabonnement Altijd Vrij Bus + Trein Twents. Belgin Sayin van D66 stelt de vraag of het onderzoek, waar uit kwam dat het om slechts 20 reizigers zou gaan, wel betrouwbaar is. Uit signalen die bij D66 binnen komen lijkt het te gaan om veel meer scholieren. Vraag is ook of de eenmalige compensatie alleen van toepassing is voor jaarabonnementen of ook geldt voor seizoensabonnementen. En waarom geldt de compensatie alleen voor mensen die al gebruik maakten van het sterabonnement? Zo ontstaat immers een ongelijkheid in kosten voor nieuwe scholieren.
In de raadsbrief stelt het College dat korting wordt verleend op basis van keuzes i.p.v. op basis van omstandigheden, bijvoorbeeld om de spits te ontlasten. Maar scholieren hebben niets te kiezen, die moeten gewoon op tijd op school zijn. D66 maakt zich zorgen dat de verhoging van de tarieven van de treintarieven een ongewenst negatief effect kan hebben op de schoolkeuze van kinderen en daarmee op hun toekomst. Helaas heeft Hof van Twente geen volwaardige middelbare school. Een deel van onze kinderen zal moeten reizen om naar hun school te gaan. De verantwoordelijkheid voor de treintarieven ligt niet bij de gemeente, wel de verantwoordelijkheid dat onze jeugd naar de school van hun keuze kan reizen. D66 zet zich hiervoor in en heeft dit onderwerp op de agenda van de
gemeenteraad van 8 mei gezet.